Genieten en nagenieten

4 december 2019 - Kathmandu, Nepal

Na onze geslaagde beklimming van Island Peak, was het tijd om rustig de terugtocht aan te vatten. Deze begon met twee dagen afdalen in het hooggebergte om dan opnieuw in Namche aan te komen. Daar genoten we van een dagje luieren en een eerste warme douche in meer dan drie weken. Fris gewassen daalden we daags nadien af tot in Lukla. De plaats bij uitstek om vliegtuigen te spotten aan de piepkleine luchthaven. Aangezien de meeste toeristen daar een vlucht nemen naar Kathmandu, konden we de rest van onze tocht afwerken zonder veel andere trekkers tegen te komen.
Van Lukla stapten we naar Bupsa, van Bupsa naar Nunthala, ... allemaal op en top gezellige etappes met zijn tweetjes. Berg op, genieten van het uitzicht, berg af, rivier oversteken en opnieuw berg op. Vermoeiend en puur genieten tegelijk. Zelfs nadat we een aantal keer fout gelopen waren en wat overbodige kilometers in de benen hadden, bleef ons humeur prima in deze zalige omgeving. Dat we wat achter geraakt waren op onze planning, was helemaal geen probleem. De 5de dag nadat we uit Namche vertrokken waren, ontdekten we een shortcut naar Jase Banjyang en plots waren we weer op schema. Naar dag 6 hadden we al een hele tijd uitgekeken. We stonden vroeg op en vertrokken naar Pikey Peak. Geheel in de stijl van de voorbije dagen, kozen we het foute pad. Toen we dat beseften, was de enige manier om zonder al te grote omweg de top te bereiken, recht de berg op. In het begin verliep dat vlot, dwars door de struiken, maar de berg werd steeds steiler en de struiken wisselden voor lage boompjes met vervelend in de weg zittende takken. Het wandelen werd kruipen, maar de top kwam steeds dichter. De aangekondigde rode panda, wild zwijn of luipaard waren ook in het struikgewas nergens te bespeuren. Gelukkig maar! Groot was onze opluchting toen we weer op een pad terechtkwamen. Nog geen kwartiertje later stonden we op Pikey Peak 1. Met zijn 4067m kan hij niet tippen aan de hogere bergen die we enkele weken voordien bewandeld hadden, maar het uitzicht moest zeker niet onderdoen! Wat een pracht daarboven. Nadien wandelden we naar Pikey Peak 2, waar het uitzicht al even fantastisch was.
Drie dagen later bereikten we Jiri, onze eindbestemming na een tocht van 40 dagen. Tijd voor een klein feestje met momo's en fruitsap! Daags nadien stonden we om 5u al aan de busstand voor de lange busrit naar Kathmandu waar we 's avonds genoten van een welverdiende pizza.

Ondertussen zijn we al 2 dagen in Kathmandu waar we gisteren zagen hoe het Nepalees voetbalteam hun Bhutaanse collega's op de Zuid-Aziatische Spelen met 4-0 versloeg. Top sfeertje in een gezellig stadion, maar het voetbal was van bedenkelijk niveau. Niet moeilijk als je gewoon bent de Belgen te zien spelen. Vandaag zijn we naar de Apentempel geweest en hebben we een busticketje geboekt voor morgen. Er staat ons alweer een lange busrit te wachten. Een vijftiental uur deze keer, naar het Bardia Nationaal Park. Daar hopen we een neushoorn, tijger of olifant te spotten. Nadien trekken we nog even naar Pokhara voor we huiswaarts keren. Nog twee weken vollenbak plezier en avontuur!

1. Griet:
    4 december 2019
    Genieten tot het einde!! Wat een fantastisch avontuur!!
    Tot binnenkort 😀😀
  2. MONIQUE SOTTEAU:
    7 december 2019
    Jusqu'au bout, je reste accrochée à vos récits et surtout aux magnifiques photos.
    C'est génial !